תקנון לאתר אינטרנט, מהו ולמה הוא נחוץ?

כשם שכל תוכנה מופצת עם רשיון, כך כל אתר אינטרנט צריך להיות זמין לשימוש הגולשים רק עם תקנון. רשיון לתוכנה הינו מסמך משפטי הקובע מהו השימוש  שמותר למשתמש לעשות ובאילו תנאים, באותו עותק של התוכנה שהוא רכש או קיבל.

כשם שכל אדם או ארגון המחזיק מקום בו נכנסים ונמצאים בני אדם, כגון בית קולנוע, מלון, מועדון כושר, קובע כללים המסדירים את התנהגות הנמצאים בו, כך גם מי שמחזיק ומנהל אתר אינטרנט, אמור להסדיר את כללי ההתנהגות באתר שבחזקתו ובניהולו.

אתר אינטרנט הינו גם מוצר תוכנה, אך לא רק תוכנה, והוא איננו "מקום" אלא "מקום וירטואלי" כלומר, מקום מדומה.

תקנון של אתר אינטרנט יכול להיקרא גם  "הסכם שימוש", "תנאי שימוש" וכד'.

ככל שהאתר קטן ופשוט, פוחת הצורך בתקנון. אם למשל האתר הוא רק "דף נחיתה" או אתר תדמיתי קטן ופשוט, יתכן שניתן לוותר על תקנון ולהסתפק באזהרה לעניין זכויות היוצרים בו. ככל שהאתר מורכב יותר ועשיר יותר מבחינת התכנים, גובר הצורך בעריכת תקנון ובהחלתו על האתר. כאשר האתר הוא עיסקי או מסחרי וכאשר האתר מאפשר העלאת תכנים על ידי גולשים הפעלת אתר ללא תקנון תהיה התנהגות לא אחראית ומסוכנת מצד מפעיל האתר.

.

מה מעמדו המשפטי של התקנון?

התקנון הוא בעצם חוזה בין בעלי האתר לבין המשתמשים בו. ברוב המקרים, במשפט הישראלי, עשוי התקנון להיות "חוזה אחיד" כמשמעותו של מונח זה בחוק החוזים האחידים, התשמ"ג – 1982. כלומר, מדובר על חוזה שהוכן על ידי ספק ונקבע לו נוסח אחיד, על מנת שישמש בסיס להתקשרות חוזית עם ציבור בלתי מסויים של לקוחות. זהו "חוזה הצטרפות" כלומר, ללקוח אין כל אפשרות להשפיע על תנאי החוזה, הכח היחיד שנתון בידיו הוא הבחירה הבינרית, להצטרף או לא להצטרף כלקוח.

.

מה תפקידיו של תקנון האתר?

תפקידו הראשון של התקנון, הוא כפי שכבר נאמר, להגדיר ולקבוע את היחסים המשפטיים בין בעלי האתר, לרבות שלוחיו ועובדיו ובין ציבור הגולשים.

תפקידו השני של התקנון הוא להגן על בעלי האתר, שלוחיו ועובדיו ולפעמים גם על צדדים שלישיים, מפני בעיות משפטיות. אם  האתר  מכיל תוכן המוגן בזכויות יוצרים ששייך לבעלי האתר או לצדדים שלישיים, אם האתר מציע עצות, נותן המלצות או מציע למכירה מוצרים או שירותים, הסכם השימוש יכול וצריך להגן על מפעיל האתר.

תפקידו השלישי של התקנון הוא לתת הגנות לצרכנים ולצדדים שלישיים. לפעמים מפעיל האתר נמצא בקשר עיסקי ("עובד עם...") גורמים אשר דורשים ממנו שלאתרו יהיה תקנון ושהתקנון יכלול תנאים שתואמים את הוראות חוקים שונים (למשל חוק הגנת הצרכן, התשמ"א – 1981, חוק זכות יוצרים התשס"ה – 2007) כדי להגן על לקוחות האתר (הצרכנים) ועל צדדים שלישיים (בעלי זכויות יוצרים וכד'). הכוונה לחברות אשראי, חברות סליקה, חברות סלולריות וכד'.

.

מה צריך לכלול תקנון של אתר אינטרנט?

התשובה לשאלה זאת תלויה באופי של האתר ובשירותים המוצעים על ידו לציבור, במאפייני הקהל אליו הוא פונה. כמו כל הסכם שנערך באופן מקצועי, התקנון צריך לקבוע איזה דין יחול עליו ומהו מקום השיפוט המוסכם.

לא ניתן להתייחס לכל סוגי האתרים ויש לציין כי תקנון שנוסח באופן אחיד ומתיימר להיות תקנון שמתאים לכל אתר, רוב הסיכויים כי אינו מתאים ואינו נותן מענה והגנה כמצופה. התקנון חייב להיות מחוייט לצריכים ולמידות היחודיות של האתר.

להלן שלוש דוגמאות של אתרים שיש להם מאפיינים המחייבים התייחסות מיוחדת:

אתר אחד המציע ייעוץ בנושאי בריאות ומכיל המלצות על מוצרים. נשאלת השאלה האם למפעילי האתר יש סמכות מקצועית לתת חוות דעת רפואיות ועיצות רפואיות. גם אם כן, חשוב להבהיר לגולשים האם האתר מספק יעוץ או רק מידע ואם כן, באילו תנאים.

.

אתר שני מוכר מידע וידע על "איך להרוויח כסף מהבית". נשאלת השאלה האם מפעיל האתר מבהיר היטב לגולשים כי הוא אינו מבטיח הצלחה של תוכניות השונות.

אתר שלישי הוא ספריה וירטואלית והוא מציע למשתמשים את היכולת לקרוא חומר המוגן בזכויות יוצרים ללא תשלום, אך אוסר על שיתוף, הפצה או מכירה של חומר זה. תקנון של אתר זה מחייב התייחסות מאד ברורה ומדוייקת לרשיון השימוש בחומר המוגן.

.

כמובן שלכל סוג של אתר צרכים מיוחדים. למשל לאתר לימוד מרחוק מאפיינים שונים מאתר הכרויות.

איך משיגים תקנון מתאים?

מומלץ לכל בעל עסק ליצור קשר עם עורך הדין שלו או עם עו"ד המתמחה בדיני אינטרנט וקניין רוחני, כדי לנסח עבור האתר תקנון שימוש מחוייט ומותאם לאתר. תקנון זה אמור לתת למפעיל האתר הגנה משפטית מפני כל האירועים של שימוש לרעה, או שימוש לא מורשה, או פגיעה בזכויות וכן לספק את ההגנה מפני תביעות לא מוצדקות נגד בעלי האתר, מנהליו, מפעיליו וכל עובדי האתר.

רבים מעתיקים מאתרים קיימים, הדבר לא רק מהווה פגיעה בזכויות יוצרים של צדדים שלישיים אלא שהוא מסוכן, שכן איש אינו מבטיח למעתיק שהתקנון המועתק אכן נוסח כראוי ועונה על הדרישות. לאחר כתיבת תקנון ע"י עו"ד מקצועי יהיה עוה"ד אחראי מבחינה מקצועית לאיכות התקנון.

.

היכן מציבים את התקנון?

לאחר שבעל האתר קיבל את ההסכם המוכן, עליו להעלות את התקנון לאתר למקום בולט. מומלץ שהשימוש יתאפשר באתר רק לאחר שהמשתמש אישר כי קרא, הבין את התקנון והסכים לתנאיו.

אם התקנון מוצב במקום נידח, ואם הוא מופיע בצורה לא קריאה, האותיות קטנות וקשות לקריאה, יש סיכויים שבית משפט יקבע שהתקנון אינו מחייב את הגולשים, ואז מפעיל האתר נשאר חסר הגנה.

לרוב, קישור לתקנון יועמד בתחתית כל הדפים של אתר האינטרנט. בישראל נהוג שהאתר מכיל את מדיניות הפרטיות, יש מדינות בהם נהוג שמדיניות הפרטיות מופיעה בקישור ובעמוד נפרד.

 אם הנכם זקוקים לתקנון לאתר אינטרנט בעברית ו/או באנגלית, אתם מוזמנים לפנות למשרדנו.


דורון זיסו, משרד עו"ד, נוטריון וגישור